Älgjaktsdrömmar..nu??

Sjuk dröm inatt..eller sjuk och sjuk...konstig...
Jag drömde att jagvar på älgjakt...med det vanliga jaktlaget, men markerna såg ite alls ut som vanligt...kusin Roberts fjälla var också där av någon anledning..det som i drömmen har etsats fast är att jag inte kan hitta det pass jag lotttats till på kartan..Robert hjälper mig, men vi hittar det fan inte..där då..nej, men kanske där? Ingenstans finns pass 22...försöker desperat hitta det...precis när vi ser ut att vara på väg mot en lösning vaknar jag..men fan...försöker somna om för att få reda på vart passet finns (klockan är ju bara 11)..misslyckas...
Börjar fundera på om vi ens har något pass 22 i jaktlaget..kommer inte på det och eftersom jag har alla mina jaktgrejer (inklusive kartor) uppe i huset i skogen kan jag inte ta reda på det heller..

Jag kommer ihåg pass 31 (Grönbo)..där sköt jag min första älg..det var tredje året jag jagade..hadet haft ett pa chanser tidigare att skjuta, men älgfrossa och andra anledningar hade stoppat mig...nu satt jag där..påtade med elden...funderade på att sluta som vanligt...det händer aldrig något, jag får ändå aldrig skjuta en älg...tittar till vänster där står en älg och tittar på mig..nästan bara huvudet som sticker fram i skogskanten..den är uppenbarligen på väg att gå över myren, men har inte bestämt sig för om jag är farlig eller inte än (den meningen ser jag ingen anledning att någon i min släkt ens ska fundera på att kommentera)..jag vrider sakta på kroppen så jag sitter och tittar rakt fram mot älgen..fortfarande ingen rörelse, förutom med öronen som pejlar in ljud...lyfter bössan sakta mot axeln..då tar älgen ett språng, jag avlossar snabbt ett skott som sitter perfekt (fast jag vet inte det än) precis ovanför hjärtat och sliter av pulsådern, älgen tecknar för träff...jag rusar upp och skjuter ett till skott..helt misslyckat..den touchar älgen på framsidan av frambenen och ner i myren (min farbror var säker på att jag träffat efter det andra skottet..att det gick ner i myren lurade honom)..älgen kastar vänster och brakar in i en liten tall..
Här blankas min hjärna..i verkligheten kastade sen älgen till höger och ramlade ner död 10-15 meter längre bort...jag minns inget..går fram till skottplatsen..följer spåren..ser den nedblodade tallen och sen inget..givetvis..för jag stirrar rakt fram..älgen har kastat till höger..kallar in en hundkarl..hunden hittar älgen på 2 röda...sätter hjärtat på en liten tall och glömmer sedan bort det (till korparnas förtjusning..kan inte sluta le resten av dagen...
Sedan dess har jag skjutit tre älgar till, så någon storskytt är jag inte (återigen undanbedes släkten att kommentera den sista meningen)...men min första älg kommer jag alltid att minnas..det var en kviga..den andra också kommer också att minnas..den sköt jag dagen efter..en kalv...vid pass 38 (Vanne)..då var jag grymt bakis..

Kuriosa: Det här var den tionde september 2003, på dagen tio år tidigare sköt min storebror sin första älg..

First time

Den vita skrotbilen till vänster var min jaktbil..en Opel som började vibrera våldsamt när man åkte över 80..fast slutade efter 110..

"Vi är Bajen, vi är från Södermalm
Hovet, Söderstadion, Zinkensdamm"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback