Hur man vänder en vinst till ett nederlag..

Cliff känner sig lurad nu när jag nästan verkar framgångsrik på jobbet, så jag tror jag måste påpeka några saker iom att jag fått fler uppgifter nu på jobbet..(det är rätt fler uppgifter..inte nya..fler..de jag inte klarade av på 37,5 timmar förut har utökats..jag kommer bli tvungen att sluta läsa bloggar på arbetstid snart..)

Vi kan börja med att den där stora ordern jag skröt om nedan inte var min förtjänst..den hade kommit även om en apa (Johannesson?) hade haft mitt jobb, däremot är inköparen den som jag har ansvar mot sedan tisdags...och hon är krävande (ja, det är ju en hon)...high-maintanence (fan, nu kan jag inte stava till ordet längre..)..så KAM:en var riktigt lycklig att slippa ansvaret..så den här ordern på 600 papp har jag inget att göra med..men däremot en annan order på lite drygt en tusenlapp..kom igen..ge mig ett bryt...jag har bara varit ansvarig sen i tisdags..

Men, och här kommer vi till det som gör mig orolig..min transformation till säljare (rent tankemässigt, klädmässigt så behöver jag en liten uppdatering) har gått oroväckande snabbt..jag satt idag och räknade lite snabbt på den där stora ordern..kom fram till att vi hade en lokal vinst på ca 170 000..sen tillkommer Schweiz marginal (grejerna tillverkas där) som antagligen är ganska stor också..bara det tänket gör mig orolig..

Igår kväll rakade jag mig för att det var meningen att jag skulle på kundbesök idag...raka mig! en onsdag!?!..skrämmande..jag som alltid haft den där it-looken..skabbiga kläder, ovårdad frisyr och skäggstubb som är någon dag för gammal..

Problemet blir fortfarande när jag börjar skälla på mig själv för att slarvat med något..jag är min egen beredare, säljare, planerare...allt..

GKAM:en tyckte iaf att han sett en klar skillnad på min attityd, humör..eller ja..sättet som jag är på när jag är på jobbet redan nu..han tycker se en viss inspiration hos mig (fan, vad skrämmande..tänk om jag blir en streber nu..vad ska mamma säga?)

Bara för att det är kul (på något sjukt kontorsråttevis) kanske jag ska förklara att min roll är reaktiv och inte proaktiv...med andra ord..jag fixar förfrågningar som kommer in, men jag ska inte leta upp affärer själv..tur det..det går bara inte att slänga ut mig hos potentiella kunder..då får vi snart lägga ner..

Nu skrämmer jag mig själv...blir jag nu moderat också, som GKAM:en säger att man måste vara som säljare, måste jag nog säga upp mig och ta jobb som gatsopare..Broddway is my way..sossar är vi som servar säljarna så de kan spela golf..lite jobbigt att jag ska serva mig själv då..

Fast meningen med hela det här inlägget var att förklara att jag fortfarande är den förlorare som ni lärt känna och lärter att skratta åt och hittills har jag misslyckats totalt med det...men avslutningen räcker gott och väl för att kompensera det..

Jag går fortfarande på samma lön som tidigare..jag hade (som vanligt) inte vett att säga "Du, det här låter riktigt intressant, men vad gör det för min lön? Ska jag bli säljare måste jag ha råd att spruta champagne och beställa in mäklarbrickor på Stureplan"..nej, jag gjorde som vanligt och stod där med mössan i hand..så nu är jag Sveriges sämst betalde säljare..någon överraskad?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback