En gång i månaden-pappa..

Ikväll fick dotra se den griniga delen av min personlighet...det var väntat..fredag kväll, nykter, stressad i matlagningen, blodsockret nådde rekordlåg nivå, hon som springer omkring inne i det smala köket och slutligen..hon som spiller ut en halvliter mjölk (ok, kanske en deciliter..just då var det all mjölk som fanns i världen..)...då brast det..

Jag kom på mig själv iaf..förklarade för henne..ledsen dotter, men jag är grinig just nu..hon verkade glömma det efter ett tag och var åter sitt vanliga mat- och pratglada jag..nu har vi tittat på idol (hennes val) & Smala Sussie (mitt val)..och slutligen har hon gått och lagt sig..halv tolv..det är alldeles för sent..jag behöver ett par timmar själv varje kväll..lite återhämtning...lite tystnad och slippa prat..rädd för att det slutar med att jag blir uppe till kl.3 nu..vi ska ju se på julkalendern kl.9 imorgon bitti...

Sånt är livet som en gång i månaden-pappa..

Det är att aldrig vänja sig vid att ha en liten som man måste ta ansvar för..det är att ha två första dagar som är en blandning av äntligen och bli störd..det är tredje och fjärdedagar då man vänjer sig och verkligen tycker om att ha en dvärg hängandes efter sig vad man än gör..det är också fjärdedagskvällar då man står på flygplatsen och säger adjö till sin hjärtas dvärg..står där med tårar i ögonen och kommer hem till en tom lägenhet, rullar ihop madrassen, plockar ihop hennes leksaker och tidningar och lägger sig i soffan för att döva smärtan med dålig tv..det är framför allt tystnad...

Sånt liv suger, oftast..tredjedagen suger iofs aldrig..då är både dvärgen och jag på topp..hon älskar fortfarande min mat och jag skämmer bort henne..behandlar henne som om hon är fem år..inte behöver du städa, jag plockar undan från bordet efter vi ätit, jag tar på tandkrämen när hon ska borsta tänderna..hon får iaf torka sig själv nu och duscha..men jag sitter där och borstar hennes hår efteråt...

Trots att det bara är andra dagen måste jag säga att hon är söt när hon sover...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback