Dilemma..

Jag har hamnat i problem på jobbet...eller rättare sagt, jag känner att jag inte längre kan stå för det företaget står för..
Det handlar om etik och moral, vilka vi säljer till...

Det är inte så att vi använder barnarbetare eller något sånt, inte heller att vi exploaterar Kina och Indien..det gör ju alla. Nej, det går djupare än så..

Idag på säljmötet fick jag reda på att vi säljer grejer till FRA...det känns inte bra.

Än värre är att vi säljer till företag som tillverkar fartkameror..det känns rent ut sagt för jävligt, okej att vi säljer till försvarsindustrin. De behöver ju våra kablar för att kunna bomba oskyldiga civila i fjärran länder, det måste man förstå, utan oss kanske de inte skulle kunna göra det och hur skulle då världen se ut?

Men FRA är väl lite magstarkt?

Och framför allt..företag som säljer fartkameror..hur lågt kan man sjunka för lite profit? Det här är vad som händer i en kapitalistisk värld där vunna affärer betyder allt..där allt som räknas är att man drar in kronor till the man..
Borde inte vi som jobbar här i så fall få en gräddfil vad gäller fartkamerorna, att de konstrueras så vi inte drabbas?
Jag menar när vi ändå lever i ett så korrupt samhälle borde det inte vara några problem att undanta några till, att höja oss över lagen också..precis som vi gör med bonuscheferna i finansvärlden..

Jag har för första gången fått ta mig en tankeställare som människa, fungerar det att jag är kvar på ett företag som moraliskt och etiskt står så långt ifrån mig som människa? Kan jag verkligen stanna här?

Jag vet inte, det tål att funderas på...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback