Se om vi kan så lite split mellan landsdelarna..

En fd kollega jobbar numer i Skåne...vi har mailat lite den här veckan..han har fått erbjudande om jobba i Asien, men sa att det var lite tidigt..jag höll med och sa att han säkert vill lära sig språket där nere där han bor först..i Lund..
Han svarade:
" Du har rätt om skånskan. På jobbet går det bra för dom har inte så utpräglad dialekt men när man träffar något inavlat från byarna runt omkring här, så har jag inte en jäkla aning om vad dom försöker säga. Det var en hantverkare hemma i lägenheten tidigare och satte upp persienner i alla fönster. Jag förstod knappt var fjärde ord av vad han sa, jag bara nickade, log och sa "ja ja" lite då och då.
Skåningarna verkar dessutom kunna prata med danskarna och kan dom förstå varandra, så fattar man ju att man inte har en chans att förstå någonting."

Kommentarer
Postat av: Åsa

Med danskar pratar man med fördel engelska. Ibland skulle man behöva göra det i samtal med skåningar också... ;D

Postat av: Jerk

Jo, man får ju stoppa danskarna ibland och lite ödmjukt be att de pratar engelska..eller skickar om mailet men på engelska den här gången..jag älskar den där telia-reklamen när de är i skåne och frågar efter vägen till något..till slut ger grabben upp och försöker surfa fram det på laptopen istället :)

2009-02-06 @ 11:01:21
URL: http://dalaibk.webblogg.se/
Postat av: Åsa

Den reklamen har jag nog missat, men scenariot är ju fullt möjligt in real life... :)

2009-02-06 @ 14:45:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback