After work & nästan en ursäkt..

Glömde berätta att Chrille gnällde lite om att jag kom in sent idag..se på mig jag var här i tid..lätt för han att säga han sov ju hela efterfesten hos mig...

Han har inte heller det ansvar jag har...ansvaret att försöka skriva ett inlägg kl.3 på natten när jag är apberusad...gick väl sådär..var också manisk och skrev 500 kommentarer på Vonsans blogg...kanske bloggandet kommer att ersätta mitt patalogiska telefonerande när jag är påstruken...finns nog en del som skulle uppskatta det...känns nästan som om jag måste be om ursäkt, men det känns lite vuxet..så det blir en annan gång..

Vidare undrar min trogna läsare (en av de två) hur jag kan ha sådan frihet att komma och gå som jag vill..hon tror att jag antingen är chef eller jobbar på skyddad verkstad..

Mja...chef är det nog tur att jag inte är..skulle inte klara av det...det skulle bli som på "the office"...en sådan där ryggradslös chef som desperat vill vara kompis med alla..

Skyddad verkstad kan jag lugnt dementera...alla som någon gång jobbat på Huber kan intyga det...jag har sett folk få sparken för skitgrejer...sett dem i praktiken mobbas för att få dem att lämna företaget..sett klumpiga uppsägningar..och haft säkert ett par hundra kollegor vid det här laget..

En anledning till att jag är relativt säker är att jag trots allt jobbat ihop ett förtroende efter alla dessa år..de litar helt enkelt på att jag gör mitt jobb...jag ställer alltid upp när de behövs..när jag är på semester får de ringa min privata mobil..ibland får jag en företagsmobil, så de ska få tag på mig..jag fick trots allt månadens omnämnande förra våren...antagligen ett sånt här "lifetime achievement award"..som de som aldrig varit riktigt på topp, men ändå hållit sig flytande en längre tid får...

Jag är också ofarlig..det finns ingen streber i mig..alltså kan de vara lugna hos mig..jag har ingen avsikt att jobba mig uppåt och kanske sno deras plats..jag är heller inget ansikte utåt...vilket förklarar att jag kan gå orakad i flera veckor..med risiga kläder..

Sedan har vi en kultur där vi alltid kommer fem minuter för sent till möten och inte heller är benhårda på tider..så länge man gör sitt jobb är det okej...nu kanske ni invänder och frågar sig hur man kan göra sitt jobb om man i praktiken jobbar halvtid...det undrar jag också, men så länge de tror att jag gör mitt jobb är jag nöjd...

Det skulle nog vara dyrt att sparka mig också...för att hitta någon som kan ersätta mig behöver de höja lönen avsevärt..jag har trots allt snart varit på företaget i sex år med i princip samma tjänst..förutom alla extra uppgifter som hamnat hos mig med åren...det gör att jag har full koll på mitt, men att ingen annan har det..åtminstone ingen helhetssyn..bitar av det kanske de ser, men inte allt...det har nog också legat mig i fatet eftersom jag bytt chefer en hel del de senaste åren..de hinner inte få grepp på mig innan de slutar..de ser bara den morgontrötta muppen som ständigt ska pikas och blir pikad..de hinner inte uppskatta mina förtjänster fullt ut..

På mitt förra jobb..Connecto, så fick jag en ny chef ungefär samtidigt som det blev klart att fabriken skulle läggas ner om ett halvår..han som blev min chef då undrade till en början hur fan de kunde anställa mig från början (fanns kanske fler som undrade det..Ale kallade mig Mr Magic..allt jag rörde vid blev fel enligt honom)..men efter några månader hade han insett hur hårt jag trots allt slet..att det var jag som stannade kvar om det krävdes övertid, så han frågade helt enkelt om jag inte ville följa med upp till Kramfors..för att de behövde mig...2 dagar senare frågade platschefen samma sak..helt ovetandes om att min chef redan frågat mig...nu tackade jag nej, men gick med på att åka upp ett par månader tills de hade en ersättare för mig..tog 11 månader..under tiden hann jag börja fundera på att flytta upp på riktigt...blev kär i Bambi, men hon blev nog aldrig kär i mig riktigt..hon vela mellan mig och hennes ex...nåväl..

Så..nu då..i år är det min chans att få det lönelyft jag verkligen förtjänar..inte bara för allt jag gjort i flera år..har även detta år fått en del nya uppgifter.vi får väl se..min nuvarande chef och jag har jobbat ganska tätt ihop sedan jag började, så han vet vad jag kan..ger inte han mig ett lönelyft är det definitvt slut på min Huber-tid..i så fall till stort förtret för Håkki, som så smått börjat pusha för en löenhöjning för mig..

Förra veckan skickade han ett mail där han tackade för en lättöverskådlig & briljant uträkning på en förfrågan..vad jag missade var att han cc:ade min chef..så chefen skickade ett mail där han undrade vad som var så speciellt med den RFQn...

Imorgon kommer dottern ner..bra det..det blir ishockey för oss på kvällen..så vi lär äta på Donken..då blir hon riktigt nöjd..på lördag går vi på innebandy...en riktig sporthelg..antingen blir hon lesbisk eller så kommer hon att hata sport när hon blir äldre...

"I'm losing
That's me and I'm losing"

Jerk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback