Pimme, jag & Lerbäcksgränd 4

Hämtade ut några skivor idag..när Thåström sjunger om linje 19 känner jag bara...been there done that...sedan undrar jag vilken fotbollsplan han menar..eftersom han bodde i Högdalen borde det vara någon som ligger där, men kan ändå inte undgå att tänka att det säkert är Rågsveds bollplan som jag passerat hundratals gånger på väg till och från jobbet...

Yeah man, I grew up in the projects...betongdjungeln...ja eller i en villa 500 meter från ishallen i Malung kanske är mer sant...men jag har bott i Rågsved...the suburbs you know...betongdjungeln..been there..det var tufft...det tog mig 4 månader i Stockholm innan jag fick mitt förstahandskontrakt...I've suffered..real pain...en femma på 117 kvadrat...delade den med Kenneth från jobbet..så hyrde vi ut ett rum till Nina också...kanske ingen bra idé att hyra ut ett rum till sin kk??

Nåväl, hyran var så hög att vi var tvungna...hade ett till rum vi hyrde ut då och då till Malungsbor som jobbade nere i stan...från början skulle Cissi bo där..hon flyttade in, jag hjälpte till lite med möblerna..hon hade ett efterlängtat matbord..dagen efter klev jag upp vid elva..då hade hon redan flyttat ut...helt sjukt...

Var tidvis rent plågsamt...ingen diskade eller städade..till slut tog jag på mig rollen som kitchen-bitch och gjorde både ett disk- & städschema..funka inte heller...då lade jag till det enda som funkar i dagens Sverige..böter..skötte man sig inte fick man betala mer i hyra..funkade bättre då...och om det inte gjorde det fick jag lägre hyra iaf..

Hmm...makes me remember...Tracys 25-årskalas...jag var i princip pank, men hade lyckats få tag på en halvliter whisky och ett par öl...drog till henne i Stuvsta..hällde i mig..när de drog in till stan fick jag hoppa ur taxin (pank, det står två rader upp..) och gå de sista 500 meterna hem...efter några minuter funderade jag på varför jag gick över en bro...det brukar jag inte göra när jag ska hem...suck...aprak i förorten en lördagkväll och jag går åt fel håll...

Bara att vända och traska åt rätt håll, men först ringa till chefen..stupfull...eftersom han bor åt det hållet jag var på väg (mycke ångest på måndagen kan jag meddela)..när jag äntligen är hemma funkar inte nyckeljäveln..vet att de andra är hemma så jag ringer på...sur som ättika...då öppnar en kärring på 65..???..oops..ursäkta jag har visst gått in i fel hus..jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag väckte dig...

Ut på gatan igen..knalla de sista 20 metrarna hem...då funka nyckeln...kommer in aprak och ställer till en scen..kallar Nina för hora och andra elaka saker...sa hon iaf...det enda jag kommer ihåg är att jag ligger och kramar toalettstolen och skriker att jag vill dö...somnar ensam i min säng....en helt underbar höstlördag med andra ord....

Sedan flyttade Nina (lite drygt 8 månader senare..)..jag och Kenneth bytte till oss en trea i samma område (vi försökte byta till två mindre lägenheter närmare stan, men det här  var det enda vi fick napp på..kunde fått en trea i södertälje också..säkert...jätteintressant...), Kenneth flyttade till Götet..jag hade några inneboende...lägenheten ombildades till en bostadsrätt..sålde den en vecka innan jag flyttade in i min nuvarande lägenhet på Söder..underbara Söder...

Ändå, jag saknar att stå på perrongen i Rågsved titta på ut på torget och ungdomsgården..tänka att där gjorde Ebba Grön sina första spelningar...fundera var Rusiak egentligen bodde...

Saknar inte att stå på den där jävla perrongen mitt i vintern och vänta på ett tåg som kommer om 10 minuter, eftersom jag precis missade tåget innan...så mycket skönare med Skanstull..tre tunnelbanelinjer passerar..helt plötsligt har tre minuter blivit förbannat långt...iofs..jmf med..nej, ska inte gå dit idag...

"Om linje nitton tar mig hela vägen ut
Om den här vintern nångång kommer att ta slut"

Jerk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback